İmajın Oluşumu ve İtibar İlişkisi
Kurumsal kimlik direkt olarak kimlik ile alakalıdır. Yani her
bir insan eşsiz ve tek bir karaktere sahipse, kurumlarda aynı şekilde kendi
kimliklerini, kendileri belirler. Bir kurumu diğer kurumlardan ayıran
özelliklerin bütünüdür. Kurum kimliğinin oluşmasında şu soruların cevapları
bulunmalıdır; kurum kimdir? geçmişi ve geleceği nedir? misyonu nedir? ürün ve
hizmet pazarda nasıl algılanıyor? gibi sorulara cevap verilir ve kurumun
tasarımı yapılır. Sonrasında kurumun uygulamaya ve kullanıma geçmesi gerekir. Kurumun
nasıl temsil edileceğine karar verilmesi, dışarıdan nasıl görüneceği ve nasıl
algılanacağını oluşturan özellikler bütünüdür. Bu işleme kurumsal kimlik süreci
de denebilir. Kurum kendini nasıl göstermek isterse, öyle gösterir ve kendi
imajını yaratır, diyebiliriz. Kurumu tanıtır ve diğerlerinden ayrılmasını
sağlar. Kurum kimliğinin oluşmasında karşımıza 4 ana bileşen çıkar ve bunlar
imajın nasıl olacağını gösterir; Kurum felsefesi, kurumsal davranış, kurumsal
görünüm ve kurumsal iletişim.
Kurum
felsefesi, kurumun kuruluşundan başlar ve o kurumun kendi kültürünü
yansıtmasıdır. Kurum değerleri, normları, amacı diyebiliriz. Kurum vizyon ve
misyonları da denebilir. Oluşan bu ideoloji tüm çalışanlara etki eder ve kurumun
tüm amacını onlara yansıtır, o yolda çalışmaları gerektiğini onlara hatırlatır.
Bu sebeple kurum imajının etkilendiğini görürüz.
Kurumsal
davranış, kurumun içinde ve dışında ki hedef kitlesiyle kurduğu iletişimin
işleyişini, şeklini ifade eder ve bu iletişim bellidir. En küçük satış
biriminde, müşteriyle kurulan iletişimden, en üst mertebedeki yöneticilerin
kendi arasında kurduğu iletişimin bütünüdür. Bu davranış biçimleri, kurumun
davranış kalıplarıdır ve kurum kimliğinin yansımasıdır. Kurumsal davranış imajı
şu direkt olarak etkilemektedir. Çalışanlar arasında bir fark var mı? Emek
karşılığını buluyor mu? Kurumun yöneticileri çalışanlara nasıl davranıyor?
Kurumun yöneticisi basının, diğer kurumlarla olan toplantılarda nasıl
davranıyor? Bunlar direkt olarak kurumsal kimliğin oluşması iç ve dış olarak
etkiler. Bu sebeple imajın inşasında kurumsal davranışın etkili olduğunu
söyleyebiliriz.
Kurumsal
görünüm, kurum felsefesinin kurumsal görünüşe dönüşümüdür, yansımasıdır. Bir
kurumun kendini görsel olarak ifade etmesidir. Bu görünüm ile kurum diğer
kurumlar arasından sıyrılır ve kendini o şekilde tanıtır. Bu tanıtımda kurumun
logosu, yazısı, yazı stili, tipografi, kurumsal renk, kullanılan renkler, iç ve
dış mimari, dizayn, üniformalar, kurum binası, tüm kurum araçları ve kullanılan
materyallerin bütünüdür. Kurumlar görünen yüzlerini istedikleri gibi
yansıtabilirler. Yani kurum kimliğinin oluşmasında görselliğin en iyi halleri
kullanılabilir ama görünümün altında kurumsal davranışta bir sorun varsa, tüm
bu görünüş çabası boşa çıkar. Kurumsal görünüm ve kurumsal davranış birbiri ile
uyumlu ve yansıtıcı olmalıdır. İmajın yaratılmasında önemli bir role sahip
olmakla beraber, doğru kullanılması ve kurumun her bir biriminde benimsenerek yansıtılmadır.
Kurumsal
İletişim, kurumun iletişim yapma çabasıdır. Bu iletişim reklamlar,
sponsorluklar ile sağlanabilir. Kurumun iç ve dış birimlerle kurdukları tüm
iletişimin bütünüdür. İletişim olmadan bir işleyiş, süreç gerçekleşemeyeceği
gibi devamlı bir bilgi ve düşünce aktarımıdır. Kurumun yaptığı, söylediği her
söz iletişim olarak algılanacağı için kurum kimliğinin ve imajın üstüne büyük
bir etkisi mevcuttur.
Tüm bu bileşenler birbiri ile birlikte çalışır ve birbirlerini etkiler. Bu sebeple kimliğin oluşumunda iç içe geçmiş bir etkileşim mevcuttur. Bu etkileşimin sonucu ise kurumun kimliğinin nasıl inşa edildiğiyle etkilidir. Kurum kendi kaderini, kendisi belirler diyebiliriz. Kurumun en küçük biriminden, en üst mertebesine kadar bir kurum kimliği yansıması olmak zorundadır ve bunlar aynı olmalıdır. Kurumun en küçük renk detayından, kurumun yöneticisinin odasına kadar uyumlu ve aynı yansıma yapılmalıdır. Kurumun felsefesi benimsenmeli ve felsefesinde bulunan samimiyetin kurumun geneline yansıtılıp, tüm kurumun bir bütün olarak topluma yansıtılarak, imajın iyi bir yansıması yapılmalıdır. Kurumun ismi kimliğini oluşturan öğelerdendir ve imaj için olumlu bir yansıması olmalıdır. Kurum imajı; kurum görünümü, kurum davranışı ve kurum iletişimden meydana gelir. Bu imaj kendi içerisinde ürün, kurum, marka, pozitif, negatif gibi imajlar üzerinden ilerleyebilir, bu kurumun oluşan kimliğinden yansıyan bir amaç doğrultusunda çıkan imajdır. Bu imaj kurumun çalışanlarından, borsadaki değerine kadar tüm birimlerden yansıyan bir çıktıdır. Asıl geldiği birim kurumsal kimlik olsa bile ülkenin, sektörün, markanın ve kurum imajı iç içedir. Birbirlerini sürekli olarak etkilemektedir. İtibar dediğimiz kavram zaman içinde oluşur ve bireylerin algılarının bütünüdür. Oluşan kimlik ve oluşan imaj bizi itibara götürür. Bu itibar uzun bir süreç içerisinde oluşur ve imajın bir çıktısıdır. İmajın zaman içinde insanların kafasında yarattıkları düşüncelerle kurumun itibarı oluşur. Güçlü ve olumlu bir kurumsal kimlik kurumu, güçlü ve olumlu bir imaja götürür. Güçlü ve olumlu imaj ise kurumu, güçlü ve olumlu bir itibara götürür. Oluşan itibarda kurumu çalışanlarına, tüketicilerine, yatırımcılarına, medya ve yatırım uzmanlarına güven vererek, onların gözünde itibarı sağlar.
Yorumlar
Yorum Gönder